Opatření k ochraně před povodněmi


Protipovodňová opatření vychází mimo jiné i z Koncepce protipovodňových opatření ve Středočeském kraji.  Lze je dělit na opatření preventivní, operativní a obnovovací. Preventivní opatření se provádí v době povodňového klidu tedy v době mimo povodeň. Operativní opatření se praktikují v době povodně a obnovující opatření se provádí po povodni. Soubor všech těchto opatření, která slouží k ochranně obce a jejích obyvatel před povodní řídí příslušný povodňový orgán obce.

Přípravná opatření, související s povodňovým plánem:

  1. povodňové prohlídky - prohlídková služba obce provádí prohlídku kritických míst a ohrožených úseků v době jarního tání, souvislého zámrazu a při srážkách větších intenzit. Zjištěné nedostatky hlásí předsedovi povodňové komise.
  2. předpovědní povodňová služba – informuje povodňové orgány, popř. další účastníky ochrany před povodněmi o nebezpečí příchodu povodně, o jejím vzniku, a o dalším nebezpečném vývoji, o hydrometeorologických prvcích charakterizujících vznik a vývoj povodně, zejména o srážkách, vodních stavech a průtocích ve vybraných profilech. Tuto službu zabezpečuje Český hydrometeorologický ústav ve spolupráci se správci povodí. 

Za hrozící povodňové situace:

  • Povodňovou aktivitu může vyhlásit nadřízený orgán na základě širší situace, především v souvislosti s hlášením předpovědní služby.
  • Na základě dosažení limitu pro 2. stupeň povodňové aktivity svolává povodňovou komisi obce předseda nebo pověřený člen povodňové komise.
  • Vyhlášení jednotlivých stupňů povodňové aktivity zajišťuje hlásná služba OÚ na základě určení starosty obce (který je rovněž předsedou povodňové komise obce).
  • Při vyhlášení 2. i 3. stupně povodňové aktivity provede předseda PK ohlášení tohoto stavu rovněž povodňové komisi ORP Slaný.
  • Po pominutí nebezpečí odvolává předseda povodňové komise prostřednictvím hlásné služby OÚ jednotlivé SPA a jejich odvolání se zapisuje do povodňové knihy.
  • Potřebné údaje s konkrétními jmény, adresami a telefonním spojením jsou přehledně uvedeny v kapitole Příslušné související povodňové komise a Důležité kontakty  tohoto Povodňového plánu obce Černuc. Uvedené údaje se pravidelně nejméně jednou ročně aktualizují.
  • Povodňová komise vede povodňovou knihu s podrobnými údaji o povodňových prohlídkách, hlášeních, obdržených a vydaných výstrahách, průběhu povodně a všech opatřeních, která mají vztah k této mimořádné události. Součástí této evidence je i fotodokumentace, zákresy a záměry povodňových stavů.

Preventivní opatření se provádí v době povodňového klidu tedy v době mimo povodeň. Operativní opatření se praktikují v době povodně a obnovující opatření se provádí po povodni. Soubor všech těchto opatření, která slouží k ochranně obce a jejích obyvatel před povodní řídí příslušný povodňový orgán obce.

Preventivní opatření

  • ·vymezení záplavových území,
  • ·vymezení směrodatných limitů stupňů povodňové aktivity,
  • ·zpracování a aktualizace povodňového plánu,
  • ·provádění povodňových prohlídek,
  • ·příprava hlásné povodňové služby,
  • ·smluvní zajištění prostředků pro zabezpečovací a obnovovací práce,
  • ·organizační a technická příprava,
  • ·nastavení systému informování občanů (elektronické sirény, rozhlas, megafon, mobilní spojení, hromadné SMS) a jejich průběžné informování o jednotlivých   krocích obce,
  • ·vytváření hmotných povodňových rezerv,
  • ·zřízení hlídkové služby,
  • ·evidenční a dokumentační práce,
  • ·příprava účastníků povodňové ochrany,
  • ·zřízení a provoz hlásných profilů C – stanovení stupňů povodňové aktivity pro hlásné profily a jejich průběžné ověřování,
  • ·zřízení vybavení pro dobrovolníky při obnovovacích pracích,
  • ·kontrola stavu, počtu a způsob uskladnění prostředků na ochranu před povodněmi.

Operativní opatření

  • ·činnost hlásné a hlídkové povodňové služby,
  • ·provádění povodňových záchranných a zabezpečovacích prací,
  • ·vyklízení záplavových území,
  • ·řízené ovlivňování odtokových poměrů,
  • ·varování a evakuace občanů,
  • ·zabezpečení náhradních funkcí služeb v území zasaženém povodní, tzn. náhradní doprava a zásobování, náhradní ubytování,
  • ·provádění evidenční a dokumentační práce,
  • ·odstraňování překážek na toku,
  • ·instalace individuálních protipovodňových zábran u ohrožených nemovitostí,
  • ·opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizací,
  • ·rozrušování ledových námraz u mostních objektů a propustků,
  • ·zabezpečení a ukotvení odplavitelného materiálu u nemovitostí a v potenciálním rozlivu,
  • ·opatření k omezení znečištění vody při možném sekundárním ohrožení.

Obnovující opatření

  • ·dokumentační a evidenční práce,
  • ·návrhy na úpravu a realizaci protipovodňových opatření (PPO)
  • ·vyhodnocení povodňové situace včetně vzniklých povodňových škod, příčin negativně ovlivňujících průběh povodně, účinnosti přijatých opatření,
  • ·obnova narušených území,
  • ·pomoc občanům s obnovou území a nemovitostí, zajištění základních služeb a dodávek.

Výše uvedená tzv. povodňová opatření nezahrnují výstavbu, údržbu a opravy staveb a ostatních zařízení sloužících k ochraně před povodněmi, ani investice vyvolané povodněmi. Tyto opatření označujeme jako tzv. protipovodňová opatření. Současný Návrh zadání Územního plánu obce Černuc zmiňuje požadavek zajistit územní ochranu ploch potřebných pro umísťování staveb a opatření na ochranu před povodněmi a pro vymezení území určených k řízeným rozlivům povodní. Dále také žádá vytváření podmínek pro zvýšení přirozené retence srážkových vod v území s ohledem na strukturu osídlení a kulturní krajinu jako alternativy k umělé akumulaci vod. V neposlední řadě chce v zastavěných územích vytvářet podmínky pro zadržování, vsakování i využívání dešťových vod jako zdroje vody a s cílem zmírňování účinků povodní. Územní plán z roku 2019 se s popisem protipovodňové ochrany odvolává na Povodňový plán z roku 2008, který se věnuje převážně protipovodňovým opatřením, která jsou v podstatě uvedena výše.

Obecně lze říci, že je klíčové udržovat koryta vodních toků průchozí a podnikat hlavně preventivní opatření k ochraně již existující zástavby před povodněmi. Dále je vhodné plánovat další výstavbu mimo záplavová území jednotlivých vodních toků.